BETT 2018

De BETT-beurs is een jaarlijkse beurs in januari die doorgaat in de ExCel-arena in Londen. Met dank aan Odisee Campus Waas kon Davy dit jaar nog eens meegaan naar de beurs. Heel wat bedrijven pakken dan uit met wat ze in petto hebben voor de onderwijswereld. Op de beurs kon je dit jaar heel wat tools, leerplatformen, devices, robots, printers enz. terugvinden.

Hieronder geeft Davy zijn impressies weer.

“De tool die mij het meeste aansprak op de beurs was MeeToo. Beide oprichters waren aanwezig en gaven een korte historiek van de tool.  De oprichters zijn trouwens geen onbekenden op de onderwijsmarkt. In het verleden verkochten ze toestellen aan de onderwijswereld. Nu wagen ze hun kans met een polling en Q&A-tool. Meer info over MeeToo en een bespreking ervan volgt snel!”

“Daarnaast  stelden ze ook hun toestellen voor op de beurs. Vroeger lag de nadruk op tablets maar die focus heeft zich in de loop der jaren verlegd naar laptops of de ‘flipped tablets’. Laatstgenoemde zijn kleine laptops met een touchscreen waarbij je het toetsenbord aan het scherm kan klikken. Het toetsenbord wordt uitgeschakeld als je deze achter het scherm draait.  Meer en meer investeren grote bedrijven in dit soort toestellen en de onderwijswereld gaat hier gretig op in.”

“Wat me ook opviel was dat er heel wat bedrijven zijn die komen aanzetten met VR en VR-brillen voor in de klas. We hebben verschillende stands bezocht en mooie verhalen gehoord. Er is echter 1 groot nadeel. VR is op dit moment nog te duur om te kunnen implementeren in de les. Hier had ik zelf toch een kleine bedenking bij. Is een dergelijke dure investering nodig en wat draagt het effectief bij aan het leerproces van de leerling? ”

“Ook het 3D-printen blijft een actueel gegeven in het onderwijs. De vaste waarden Ultimaker, Makerbot waren aanwezig, maar er waren ook bedrijven die zich helemaal toespitsten op het onderwijs . Zo ontdekte ik 3Doodler, een printer waarmee je in 3D kan afdrukken. De printer bestaat in de vorm van een pen waardoor je het gemakkelijker kan manipuleren. Daarnaast is het materiaal dat afgedrukt wordt niet zo warm wat het ineens ook kindvriendelijk maakt. Verder waren er ook heel wat merken met hun eigen 3D-printer, en zelfs merken met een Full-color 3D-printer!”

“Fabrikanten van digitale borden waren zoals gewoonlijk ook vertegenwoordigd. Bedrijven van over de hele wereld kwamen hun aanbod hier voorstellen.”

“Als laatste viel mij op dat programmeertools nog steeds heel aanwezig zijn op de beurs. Heel wat jonge startup’s, kleine bedrijven of wereldwijde bedrijven waren aanwezig om hun programmeerproduct voor te stellen. Veel bedrijven baseren zich op microbit als basis en werken daarop verder.
Wat ook opviel was de aanwezigheid van robots. Meer en meer bedrijven komen met ‘echte’ robots op de markt die leerlingen dan kunnen aansturen of opdrachten laten uitvoeren. Op de onderstaande foto zie je zo’n robot.”

Het was een lange, vermoeiende maar vooral zeer leerrijke ervaring!

Veel digipleasure
https://www.bettshow.com/ 

Microsoft Teams for Education

Teams hebben we ontdekt via Microsoft. Microsoft stelde Teams de allereerste keer voor in NY. Sindsdien heeft het product heel wat transformaties ondergaan waardoor het meer toegespitst is op het onderwijs.

Teams is een hub waar de hele klasbeleving op geplaatst kan worden:

  • Je kan er opdrachten geven aan je leerlingen die ze dan digitaal moeten indienen. J
  • Je kan er ook je bordschema’s en klasnotities in achterlaten zodat de leerlingen hier altijd aan kunnen.
  • Je beschikt ook over een gezamenlijk communicatieplatform waar je zowel in groep als 1 op 1 met je leerlingen kunt communiceren via de chat-functie.
  • Je kan er ook bestanden op delen met je leerlingen. Het grote voordeel is dat de leerlingen hier altijd en overal aan kunnen geraken.

Teams is uitvoerig getest en is een echte meerwaarde in de klas. Systematisch ga je meer en meer functies in de klas gaan implementeren waardoor je gebruik van Teams efficiënter wordt. Ook de leerlingen zijn trouwens fan. Ze kunnen altijd aan de notities gemaakt in de les. Ze kunnen hun taak indienen op een zelfgekozen moment zolang ze de deadline maar respecteren en de leerkracht blijft bereikbaar via de chatfunctie.  Hun vragen zullen dus sneller worden beantwoord.

Geïnspireerd om aan de slag te gaan? Klik op onderstaande link voor meer praktische informatie en ga zelf aan het werk met de tool:
https://support.office.com/nl-nl/teams

Veel digipleasure!

Microsoft Forms

Microsoft Forms hebben we leren kennen door onze contacten bij Microsoft. Tijdens een navorming over de Office 365-omgeving kwam het luik ‘Forms’ in Office 365 aan bod en toen werd ook meteen duidelijk dat dit een heel handige tool is voor het onderwijs.

In Forms kan je ofwel een formulier of een quiz aanmaken. Een formulier gebruik je om naar gegevens, een mening of een keuze te peilen. Een quiz daarentegen is een handige tool om een toets op te maken. Je kan de leerlingen ook onmiddellijk punten en zelfs feedback geven. Je toets kan bestaan uit meerkeuzevragen, een vraag met een kort antwoord of lang antwoord en zelfs ranking. Het verbeteren van een formulier gaat heel vlot en ook het geven van feedback is heel gemakkelijk.

Onze ervaringen met de tool zijn heel positief! We krijgen de tool vaak in onze lessen en zullen dit blijven doen.

Geïnspireerd om aan de slag te gaan? Klik op onderstaande link voor meer praktische informatie en ga zelf aan het werk met de tool:
https://support.office.com/nl-BE/Forms

Veel digipleasure!

Spiral

Spiral hebben we ontdekt via Twitter. Een medewerker van het bedrijf sprak ons aan om de tool eens uit te proberen en dat hebben we gedaan.

Spiral Logo

In Spiral vind je de volgende 4 onderdelen terug: Quickfire, Discuss, Team Up en Clip.
Met Quickfire kan je op een snelle manier vragen stellen aan je leerlingen. Alle antwoorden worden verzameld en nadien kan je de resultaten bespreken met je klas al dan niet anoniem)!
Door gebruik te maken van Discuss kan je een presentatie interactiever geven. Je stelt vragen en de leerlingen kunnen deze ‘in realtime’ becommentariëren. Nadien kan je de antwoorden in groep bekijken en bespreken.
Team Up kan je gebruiken om met een groep een gezamenlijke presentatie te maken. Elk groepslid werkt een deel van de presentatie uit en hier wordt 1 volledige presentatie van gemaakt die de leden nadien kunnen laten zien!
Sprial biedt ook nog het onderdeel Clip aan. Met dit item kan je in een filmpje van YouTube extra vragen toevoegen aan het videofragment. Zo kan je testen of je leerlingen al dan niet aandachtig gekeken hebben naar het fragment.

De website van Spiral: https://spiral.ac

Wij namen zelf de daad bij het woord en merkten snel dat deze werkvorm aansloeg bij onze leerlingen. De verhoogde interactie bij de eerste 3 onderdelen (Quickfire, Discuss en Team Up) zorgde ervoor dat ze de hele tijd geboeid bleven.  Het eindejaarsoverzicht was ons uitgangspunt om het onderdeel clip te gebruiken. Dit bleek een schot in de roos. De leerlingen vonden het gemakkelijker dat ze tijdens de clip zelf al vragen kregen die ze onmiddellijk moesten beantwoorden. Helemaal gein’spiral’eerd!

Geïnspireerd om aan de slag te gaan? Klik op onderstaande link voor meer praktische informatie en ga zelf aan het werk met de tool:
https://spiral.ac/support/getting-started/collaborative-platform

Veel digipleasure!

OneNote

Tijdens een ‘Redefine Learning’ conferentie in Oslo ontdekte Davy OneNote. Hiervoor zagen wij OneNote gewoon als een extra onderdeeltje van het Office pakket. Na dit inspirerend bezoek hebben we zelf OneNote wat meer bestudeerd. Hieruit bleek dat dit ‘onderdeeltje’ wel heel hard inzetbaar is in het onderwijs. De mogelijkheden zijn legio. Hieronder geven we jullie mee waarvoor wij OneNote gebruiken in onze lessen.

OneNote kan je in eerste instantie zien als de digitale versie van je krijtbord maar dan oneindig groot en in- en uitzoombaar. Aangezien een OneNote werkblad digitaal is, kan je hier de volgende les gewoon mee verder. Daarnaast kan je een bordschema ook gebruiken in een parallelle les of zelfs digitaal beschikbaar stellen aan je leerlingen.  Naast de voordelen van een krijtbord heb je ook de ‘digitale’ voordelen. Zo kan je een PowerPoint, een foto, een Excel-bestand, een link, enz… delen op jouw bord. Dit maakt jouw bordschema ineens veel interactiever.

 

OneNote biedt daarnaast ook nog tools aan die leerkrachten binnen hun eigen vakdomein naar hartenlust kunnen gebruiken. We maken een kleine oplijsting:

–         wiskunde: tekeningen omzetten naar vormen, handgeschreven wiskundefuncties omzetten naar een functie, functies uitrekenen of grafieken maken / laten zien…

–         taal: geluid / beeld opnemen en invoegen bv: spreekoefeningen, learningtools gebruiken zodat een tekst kan worden voorgelezen in verschillende talen, ingesproken tekst laten uittypen…

–         alle vakken: aanbod aan learningtools voor leerlingen met leerstoornissen, invoegen van links, presentaties, bestanden, extra oefeningen, enz…

In de afgelopen maanden hebben wij gemerkt dat de tool blijft groeien in mogelijkheden, efficiëntie en vooral in inzetbaarheid in onze lessen. We kunnen het gebruik niet meer wegdenken in de dagelijkse werking van onze lessen. Onze bordschema’s (= zelfgemaakt handboek) kunnen we elk moment aanpassen. We zijn niet afhankelijk van een uitgeverij. We kunnen onze bordschema’s up-to-date houden. In een snel veranderde maatschappij is OneNote voor ons een onontbeerlijke tool geworden binnen het onderwijs.

Geïnteresseerd om aan de slag te gaan. Klik op de onderstaande links voor meer praktische informatie en ga zelf aan het werk met de tool:

http://www.onenoteforteachers.com/ https://www.onenote.com/classnotebook https://www.onenote.com/learningtools

 

Plickers

Tijdens een pedagogische studiedag stelde Stijn Van Lokeren, docent onderswijstechnologie & ICT in Odisee Sint-Niklaas, de tool Plickers voor. Plikcers sprong bij ons onmiddellijk in het oog omdat je hiervoor weinig nodig hebt. Als de leerkracht beschikt over een smartphone en de kaartjes afdrukt, kan hij al onmiddellijk beginnen.

Met Plickers kan je m.b.v. een app op je IOS- of Android-apparaat en enkele kaartjes afgedrukt via je een bepaalde site een poll houden in de klas waarbij de antwoorden van de leerlingen onmiddellijk zichtbaar zijn in een grafiek.

Je maakt eerst een account aan op de website van Plickers. Via de app op je gsm, kan je dan de vragen aansturen. Elke leerling krijgt 1 kaartje met daarop een unieke afbeelding waarop ook 4 letters (A-B-C-D) staan. Leerlingen kunnen dus telkens kiezen uit maximaal 4 antwoorden. De leerkracht laat eerst de vraag en de verschillende antwoordmogelijkheden zien. De leerling houdt het kaartje omhoog waarbij ze het kaartje draaien in de richting van het juist antwoord. Als leerkracht scan je dan alle antwoorden in via de app op je gsm. De resultaten kan je onmiddellijk raadplegen en bespreken in de klas.

De tool kan je gebruiken om:

  • heel snel na te gaan of de leerlingen de les van de vorige dag hebben begrepen,
  • klasgesprekken op gang te brengen,
  • grote groepen leerlingen tegelijk te laten stemmen etc..
  • om een les in te leiden,
  • enz…

Afbeeldingsresultaat voor plickers

We merken op dat leerlingen het zeer fijn vinden om deze tool te gebruiken. Het speels element van de kaartjes en de onmiddellijke feedback spreekt hen enorm aan.  Je les wordt instant interactief.

Geïnspireerd om aan de slag te gaan? Klik op de onderstaande link voor meer praktische informatie en ga zelf aan het werk met de tool:

http://ict-idee.blogspot.be/2014/03/186-plickers-inscannen-omhooggehouden.html

Hello mister cloud!

Een blog opstarten over ons Beyond MS-DOS-project… dat was een idee waar we al heel lang mee speelden. Met trots stellen wij jullie onze blog voor. Hier kunnen jullie lezen waar we al een hele tijd intensief mee bezig zijn. Helemaal klaar voor de buitenwereld. We hopen jullie te inspireren met onze blogberichten. Elke tool kan een nieuwe werkvorm aanbieden waardoor we als leerkracht dichter bij onze leerlingen komen. Zij zijn alle dagen bezig met de digitale wereld. Het heeft quasi geen geheimen meer voor hen. Wij bieden jullie nu de kans om uw leerling alsnog te kunnen verrassen. Tover een glimlach op het gezicht van uw leerling. Maak leren weer leuk.

Veel succes! Wij staan klaar om jullie met raad en daad bij te staan…